الفـلاسفـة الثـلاثـة
للفنان الإيطالي جـورجيـونـي، 1509
اعتُبرت اللوحة من بين أكثر الأعمال الفنّية شهرة في فينيسيا خلال عصر النهضة.
ويقال إن السبب في غموض معناها هو أن الفنّان رسمها بناءً على طلب خاصّ من راعيه الحصري، وهو نبيل فينيسي يُدعى تاديو كونتاريني كانت له اهتمامات بالخيمياء وبكلّ ما هو غامض. ولم يكن موضوع اللوحة معروفا سوى للراعي ولأصدقائه المقرّبين وللرسّام فقط.
يصوّر جورجيوني في اللوحة ثلاثة فلاسفة في منظر طبيعي. وهويّة هؤلاء الفلاسفة ما تزال مثار جدل بين مؤرّخي الفن. بعضهم يقول إنهم فيثاغوراس واثنان من معلّميه وأن اللوحة نفسها ترمز إلى تطوّر الفلسفة.
لكن في زمن جورجيوني كانت كلمة "فيلسوف" تعني الفلكي أو المنجّم، ما حدا بالبعض إلى الاعتقاد بأن الرجال الثلاثة الظاهرين في اللوحة هم من المجوس الأتقياء الذين ذهبوا إلى بيت المقدس مبشّرين بولادة المسيح.
وقيل إن اللوحة تمثّل ثلاث مراحل من الفكر الإنساني: عصر النهضة ويمثّله الشابّ، وعصر التوسّع الإسلامي ويمثّله الرجل الذي يرتدي عمامة، والعصور الوسطى ويمثّلها الرجل العجوز.
وهناك من قال إن الرجل المعمّم هو ابن رشد، الفيلسوف المسلم من القرن الثاني عشر والذي عاش في اسبانيا وكان فقيها وطبيبا أيضا. ولو صحّت هذه الفرضية فإن هذا يساعد على إلقاء الضوء على صورة الفلسفة الإسلامية ودور الإسلام في مفاهيم أواخر العصور الوسطى وأوائل عصر النهضة الأوروبية.
غير أن هناك نظريات أخرى تشرح معنى اللوحة. إحداها تذهب إلى أن الرجال الثلاثة يمكن أن يمثّلوا الأعمار الثلاثة للإنسان. كما راجت نظرية أخرى تقول إن الرجال الثلاثة يمثّلون ثلاث حركات فلسفية: الرجل الكهل ويمثّل الفكر القديم، والرجل الذي يرتدي عمامة ويمثّل الفلسفة العربية، والشابّ الجالس ويمثّل العلم الحديث.
بعض مؤرّخي الفنّ حاولوا تحديد هويّة الأشخاص الثلاثة اعتمادا على طبيعة لباسهم غير العاديّ، وتوصّلوا إلى أن الأوّل إلى اليمين، أي العجوز الذي يرتدي ثيابا صفراء ويمسك بورقة أو كتاب عليه ما يشبه الرموز الفلكية، لا بدّ وأن يكون يونانيّا أو مسيحيّا. ومن وجهة نظرهم، يُرجّح أنه تاليس.
أما الثاني فيُعتقد انه مسلم بسبب العمامة والزيّ الشرقيّ الذي يرتديه، وأغلب الظنّ انه ابن رشد.
أما الثالث، أي الشابّ الجالس على الأرض معطيا ظهره للاثنين، فيُعتقد انه فيثاغوراس تلميذ تاليس. فيثاغوراس يبدو معجبا بأشعّة الشمس على الرغم من أن الصخرة التي أمامه مسجّاة في الظلام والشمس تشرق من مكان آخر. وهو يظهر ممسكا بمربّع وبوصلة ويبدو كما لو أنه يحاول قياس الكهف الذي أمامه. وقد يكون لهذا علاقة بكهف أفلاطون الرمزيّ الذي يرى بأن البشر أشبه بمن يسكنون كهفا ولا يرون فيه سوى الظلال التي يظنّون أنها الواقع.
المشهد في اللوحة يحدث في العصور الكلاسيكية القديمة، وبالتحديد على تلّة بالقرب من ميليتوس في بلاد اليونان. ومن الواضح أن جورجيوني أراد من خلال هذا العمل أن يحتفل بالانجازات والإسهامات الفكرية للديانة الوثنية الكلاسيكية، فضلا عن تلك التي للإسلام.
من أهم سمات هذه اللوحة أن الرسّام قدّم المزاج واللون بشكل نحتيّ. وهناك أيضا النمذجة الرائعة للعباءات. كما أن استخدام تقنية المزج التدريجي للألوان يذكّرنا بلقاء جورجيوني وليوناردو في العام 1500م. وكما هو الحال مع كلّ أعمال الرسّام الأخرى، فإن اللون والضوء والمزاج في هذه اللوحة فيها ابتكار وتكثيف مع إيحاء بالمجهول.
--------------------------------------------------------
The three philosophers
Italian artist George Leoni 0.1509
Painting was considered among the most famous works of art in Venice during the Renaissance.
It is said that the reason for the ambiguity of meaning is that the artist painted at the special request of the exclusive patron, a noble Venetian named Tadeo Kuntarana were his interests in alchemy and all that is mysterious. Subject of the painting was not known only for the sponsor and his friends and associates only painter.
Georgiona in the painting depicts three philosophers in the landscape. The identity of these philosophers is still a matter of debate among art historians. Some of them say they Withagoras and two of his teachers and that the painting itself symbolizes the evolution of philosophy.
But in Georgiona a time when the word "philosopher" means astronomer or astrologer, what led some to believe that the apparent three men in the painting of the Magi are pious missionaries who went to Jerusalem the birth of Christ.
It was said that the painting represents the three stages of human thought: Renaissance is represented by the young man, and the era of Islamic expansion is represented by a man who wears a turban, the Middle Ages and is represented by the old man.
There are those who said that man is a generalized Averroes, the Muslim philosopher of the twelfth century, and who lived in Spain and was a scholar and a doctor as well. If this hypothesis is correct, this helps to shed light on the image of Islamic philosophy and concepts of the role of Islam in the late Middle Ages and early Renaissance.
But there are other theories to explain the meaning of the painting. One of them go to the three men could represent the three ages of man. Another theory circulating as saying that the three men represent the three philosophical movements: elderly man represents old thinking, a man who wears a turban and Arabic philosophy, and the young man who sits and represents modern science.
Some art historians have tried to determine the identity of the three persons, depending on the nature of their dress is normal, and concluded that the first to the right, any old who wears yellow robes and holding a paper or book him what it's like astrological symbols, must be Greek or Christian. In their view, it is likely that Thales.
The second is believed he is a Muslim because of the turban and the eastern outfits worn, and most likely he Ibn Rushd.
The third, a young man sitting on the floor with his back to the two, he believed Withagoras pupil Thales. Withagoras apparently an admirer of the sun, although the rock in front of him lying in the dark and the sun shines from somewhere else. It shows a frame holding a compass and it seems as if he is trying to measure the cave in front of him. It may be to do with the symbolic Plato's cave who sees that humans like those who live in a cave and do not see only the shadows that they actually think.
The scene in the painting happens in classical antiquity, and specifically on a hill near Miletus in Greece. It is clear that Georgiona wanted through this work that celebrates the achievements and contributions of intellectual classical pagan religion, as well as those of Islam.
Key features of this painting that the painter gave the mood and color are sculptural. There is also a wonderful sarongs modeling. The use of a gradual blending of colors reminiscent meet Georgiona and Leonardo in the year 1500 technology. As is the case with all the other acts of the painter, the color, light and mood in this painting where innovation and inspiration to intensify with the unknown.