الاثنين، 14 ديسمبر 2015

لوحة الأمّ الصغيرة أو مادونا الشوارع Small motherboard or Madonna streets



الأمّ الصغيرة أو مادونا الشوارع 
للفنان الايطالي روبيـرتـو فيـروتـزي، 1897م.

تُعتبر هذه اللوحة من بين أشهر اللوحات في العالم ومن أكثرها استنساخا ورواجا. كان روبيرتو فيروتزي يريد رسم صورة ترمز للأمومة ولهذا اسماها في البداية "مادونينا" التي تعني بالإيطالية الأمّ الصغيرة، ولم يكن بذهنه أبدا أن يرسم صورة دينية. لكن مع مرور السنوات أصبح الناس ينظرون إلى اللوحة كصورة ايقونية للعذراء وطفلها الرضيع. وربّما كان هذا الخلط سببا إضافيا في الشهرة والشعبية الدائمة التي اكتسبتها. 
الموديل في اللوحة اسمها انجيلينا. كانت وقتها في الحادية عشرة من عمرها. والطفل الذي تحمله هو شقيقها الأصغر ذو الأشهر العشرة. كان الرسّام قد رأى الفتاة والطفل في فينيسيا ذات شتاء. كانت ترتدي ملابس ثقيلة وتحمل شقيقها إلى صدرها لحمايته من البرد. 
ورغم أنها كانت ما تزال صغيرة السنّ، إلا أنها كانت تُظهر إحساسا عميقا بالأمومة وهي تحتضن الطفل. كان فيروتزي في ذلك الوقت في الأربعينات من عمره، وقد رأى انجيلينا فذهل لجمالها وبراءة ملامحها وقرّر أن يرسمها هي وشقيقها. 
وعندما عُرضت اللوحة في بينالي فينيسيا من ذلك العام سرعان ما اكتسبت ثناء النقّاد واستحسان الجمهور ونال عليها الرسّام جائزة. وشيئا فشيئا، أصبحت اللوحة تُعامَل بشيء من القداسة واستنسخت آلاف المرّات لمناسبات أعياد الميلاد والزواج وغيرها من المناسبات الدينية والاجتماعية. وعلى مرّ السنين ظهرت منها نسخ معدّلة أضيف إليها غيوم وهالات مقدّسة كي تدعم التفسير الديني لها. 
كان فيروتزي يريد تصوير لحظة من لحظات الحنان والعطف بين أخت وشقيقها، فرسم صورة خالدة تتحدّث إلى جميع الناس بعفويّتها وصدقها. الفتاة تظهر في اللوحة وهي تحمل شقيقها النائم على كتفها بسلام وتقف على أعتاب احد البيوت وكأنها تتوسّل من أهله المأوى أو الطعام. وأهمّ ما يلفت الانتباه في الصورة هو وجه الفتاة ذو الملامح الجميلة وعباءتها الخضراء وغطاء رأسها الذهبي وكذلك الملامح الملائكية للطفل النائم. 
بعد بضع سنوات من رسم هذه اللوحة، تزوّجت انجيلينا وهي في سنّ التاسعة عشرة وغادرت مع زوجها ايطاليا إلى الولايات المتحدة أثناء الحرب العالمية الأولى حيث استقرّا في كاليفورنيا. وقد عاشا هناك حياة مريحة وأنجبا عشرة أطفال. وفي عام 1929 توفّي زوج انجيلينا فجأة عن اثنين وأربعين عاما بعد إصابته بمرض مفاجئ. 
وقد كافحت انجيلينا بعده كثيرا من اجل إعالة ورعاية أسرتها الكبيرة. لكن بفعل التعب والإجهاد، أصيبت بانهيار عصبيّ وقضت بقيّة حياتها في مصحّة نفسية. وقد اخذ أبناؤها الأصغر سنّا وأودعوا في ملجأ للأيتام. لكنهم ظلوا أوفياء لأمّهم حتى وفاتها في عام 1972. 
إحدى بنات انجيلينا، واسمها ميري، أصبحت راهبة. وكانت تلحّ عليها أسئلة بشأن ماضي عائلتها وظروف موت والدها وجنون أمّها. كما كانت تتساءل عن أقارب والديها في ايطاليا وهل ما يزال احد منهم على قيد الحياة وماذا بإمكانهم أن يخبروها عن أسلافها. 
وقد ذهبت ميري بالفعل إلى ايطاليا عام 1970م وعرفت مكان اثنتين من شقيقات والدتها، أي خالاتها. كانت الاثنتان في الثمانينات من عمرهما وكانتا قد فقدتا الأمل في معرفة ما الذي حدث لشقيقتهما بعد أن هاجرت مع زوجها إلى أمريكا. 
إحدى الأختين أظهرت لميري صورة خاصّة لأمّها عندما كانت صبيّة وأخبرتها أن والدتها كانت موديل لوحة رُسمت في نهاية القرن قبل الماضي. وكانت ميري قد رأت نسخا من اللوحة، لكن لم يخطر ببالها أن المرأة التي تظهر فيها يمكن أن تكون أمّها. 
عائلة ميري في الولايات المتحدة أدهشها الاكتشاف وقرّرت أن تتأكّد من القصّة. وبعد البحث والتقصّي، عرفوا مكان ابن شقيق الرسّام الذي كان ما يزال حيّا. واعتمادا على مذكّرات الرسّام الشخصية، ظهر دليل دامغ على أن والدة ميري كانت هي فعلا المرأة التي تظهر في اللوحة. كما تمّ التعرّف على الطفل الذي معها، وهو شقيقها الرضيع جيوفاني الذي كان عمره آنذاك عاما واحدا. 
أثناء حياتها، لم تخبر انجيلينا أطفالها أبدا بأمر اللوحة وفضّلت أن تُبقي ذلك الأمر طيّ الكتمان لأسباب غير معروفة. غير أن عائلتها لا تبدو الآن سعيدة بعنوان اللوحة أي "مادونا الشوارع"، ربّما لأنه يشير بشكل غير مباشر إلى الدعارة. وترى العائلة أن العنوان الأصلي، أي الأمّ الصغيرة، يُعتبر أفضل. 
وما يزال أحفاد انجيلينا يبحثون عن اللوحة الأصلية دون نتيجة. وهم يؤكّدون أنهم لا يطالبون بملكيّتها، وإنما يريدون رؤيتها ولمس ألوانها وتفاصيلها بحكم أن الرسّام كان يعرف جدّتهم وجدّهم عن قرب. 
ويقال إن اللوحة الأصلية اختفت من ايطاليا أثناء الحرب العالمية الثانية وأنها قد تكون ضاعت أثناء رحلة بحرية في المحيط الأطلنطي. لكن هناك رأيا آخر يقول إن اللوحة قد تكون أخذت طريقها إلى إحدى المجموعات الفنّية الخاصّة في أمريكا. 
--------------------------------------------------

The young mother or Madonna streets
Italian artist Roberto Virotza 0.1897 m.

This is the painting between the months of paintings in the world and the most popular and reproduction. Roberto was Virotza wants to draw a picture of a symbol of maternity and he called this in the beginning, "Madunana", which means small in Italian mother, was not his mind never to paint a religious image. But over the years people had come to view the painting as an image iconography of the Virgin and her baby. Perhaps this was an additional reason to confuse the fame and popularity gained by permanent.
Model Angelina in her painting. It was at the time in eleven years old. A child who is the younger brother afford a ten months. The painter had seen the girl and child in Venice with winter. She was wearing heavy clothes and take her brother to her chest to protect him from the cold.
Although it was still very young, but they were showing a deep sense of motherhood which embraces child. Virotza was at that time in his forties, was stunned and absolutely Angelina saw the beauty and innocence of her features drawn and decided that she and her brother.
When painting exhibited at the Venice Biennale that year soon gained praise of critics and audience applause and received the award by the painter. Little by little, painting has become something of holiness deal reproduced thousands of times and occasions as birthdays, marriages and other religious and social events. Over the years it emerged, including modified versions added to clouds and halos sacred religious interpretation in order to support her.
Virotza he wants to portray the moment of tenderness and affection between brother and sister, was ordained immortal image speaks to all people Bafoitha and sincerity. The girl in the painting show, carrying her brother sleeping peacefully on her shoulder and stands on the cusp of one of the houses as if begging from his family shelter or food. The most important thing that draws attention in the picture is the face of the girl with the beautiful features of the green and her abaya and cover her head, as well as the golden angelic features of the sleeping child.
After a few years of this painting, Angelina got married at the age of nineteenth and left Italy with her husband to the United States during World War I where settled in California. He lived a comfortable life there and the couple had ten children. In 1929 Angelina husband died suddenly about forty-two years after suffering a sudden illness.
Angelina has struggled after a lot in order to support and care for the large family. But due to fatigue and stress, she had a nervous breakdown and spent the rest of her life in a psychiatric clinic. Her children were taking younger and placed in an orphanage. But they remained faithful to their mother until her death in 1972.
One of the daughters Angelina, and her name Mary, became a nun. And he was pressed by questions about her family's past and the circumstances of the death of her father and her mother mad. As she was wondering about her parents and relatives in Italy and whether one of them is still alive, and what they can tell her about their ancestors.
Mary has already gone to Italy in 1970 and known as the place of two sisters and her mother, no aunts. They both are in the eighties of the aged and were had lost hope in knowing what happened to their sister after he immigrated to America with her husband.
One of the two sisters showed Miri own picture to her mother when she was a girl and told her that her mother was a model of plate painted at the end of the century before last. The Miri has seen copies of the painting, but it did not occur to her to show a woman who could be her mother.
Mary's family in the United States Odhishha discovery and decided to make sure of the story. After research and investigation, they knew the place nephew of the painter who was still alive. Depending on the painter personal diary, compelling evidence emerged that the mother Mary was the woman who is actually appear in the painting. It has been identified as a child with her, a baby brother Giovanni, who was at the age of one year.
During her life, Angelina did not tell her children never ordered the painting and that I preferred to keep it under wraps for unknown reasons. However, her family does not look happy now any painting titled "Madonna street", probably because it indirectly refers to prostitution. The family believes that the original title, a young mother, is considered the best.
Angelina grandchildren and still looking for the original painting without result. They assert that they are not asking for ownership, but they want to see and touch the colors and details by the fact that the painter was known for their grandmother and their grandfather near.
It is said that the original painting disappeared from Italy during World War II and it may be lost during a cruise in the Atlantic Ocean. But there is another view says that the painting may be their way to one of the private art collections in America.a